Katar’ın beIN’i, Erdoğan’ın eleştirmenlerini gözetlemesine yardımcı oldu

Katar’ın beIN’i, Erdoğan’ın eleştirmenlerini gözetlemesine yardımcı oldu

Katar’ın beIN’i, Türk cumhurbaşkanının kendisini eleştirenleri ve ceza davalardaki muhaliflerini yargılamasına ve hapse atmasına yardımcı oldu.

Katar’ın beIN’i, Türk cumhurbaşkanının kendisini eleştirenleri ve ceza davalardaki muhaliflerini yargılamasına ve hapse atmasına yardımcı oldu. Türk yetkililer, Katar merkezli beIN Media Group’un Türk ödemeli TV ağının aboneliklerinin iptalini, hükümeti eleştirenleri ve muhalifleri hapse atarak terörizmin kanıtı olarak görmeye devam ediyor. 2016’dan beri beIN’in ödemeli TV hizmetleri sunan Türk yan kuruluşları, hükümet eleştirmenlerine karşı açılan ceza davalarını desteklemek için müşteri verilerini ve müşteri iletişimlerini yayınlıyor, yüzlerce belge ve davanın incelenmesi ortaya çıktı.

İstanbul merkezli iki pay-TV ve içerik sağlayıcı şirket olan Digital Platform Teknoloji Hizmetleri A.Ş. ve Digiturk markası altında faaliyet gösteren Krea İçerik Hizmetleri ve Prodüksiyon A.Ş.’nin mülkiyeti beIN Media Group’a aittir.Her iki Türk firması da aynı Katar vatandaşları tarafından yönetiliyor ve yönetim kurulu yapısı aynı. Ticaret sicili verilerine göre, yönetim kurulu başkanı Nasser Ghanim Al-Khelafi ve vekili, aynı zamanda genel müdür olan Yousif Mohammed H. Al-Obaidli’dir. Diğer yönetim kurulu üyeleri ise M. Adbulaziz A.T. Al-Subaie, Ziad Hage Hammoud ve Tareq Darwish A.M. Zainal.

Digitürk, iktidardaki Adalet ve Kalkınma Partisi’nin (AKP) 13 yıllık tek parti iktidarının ardından ilk kez Haziran 2015 seçimlerinde çoğunluğu kaybetmesiyle Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın elinde siyasi bir kırbaç haline geldi. Erdoğan, muhalefet partileriyle koalisyona girmek yerine, kaybını tersine çevirmek umuduyla erken seçim çağrısında bulundu. Medya ortamına hakim olmak ve kampanya sırasında TV ağları aracılığıyla muhalefet partilerinin seçmenlere erişimini sınırlamak için çaresiz kalan Erdoğan, muhalefet mesajlarını taşıyan TV ağlarını baltalamak için Digiturk’ü kullandı. Bu, Digiturk abonelerinden tepki aldı.

Digiturk aboneliklerini iptal etme kampanyası, dijital uydu platformunun 8 Ekim 2015’te popüler ve hükümeti eleştiren haber kanalları Bugün TV ve Samanyolu Haber de dahil olmak üzere yedi TV kanalının yayınını resmi olarak durdurma kararı almasıyla başladı. Kritik 1 Kasım 2015 erken genel seçimleri öncesinde dönemin Başbakan Erdoğan hükümetinin baskısı altında olduğu anlaşılan dijital platformun tartışmalı hamlesi, siyasiler, tüketici dernekleri de dahil olmak üzere çeşitli çevrelerden eleştiri aldı.

Platformun o sırada neredeyse 3 milyon abonesi vardı ve bu hareket, seçim kampanyasının ortasında siyasi muhalefete bir darbe oldu. Hareketten günler sonra devlete ait uydu operatörü Türksat, hükümeti eleştiren medyaya yönelik baskının devamı niteliğinde Bugün TV ve Kanaltürk’ü yayından kaldırdı. Ana muhalefetteki Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) protestoya katılarak Digitürk’ün parti şubeleri ve üyelerinin aboneliklerinin iptal edilmesi çağrısında bulundu.

Katarlı firmaya tartışmalı satışından önce, Digiturk’ün hisselerinin yüzde 53’ü Türkiye’nin Çukurova Holding’ine ve yüzde 47’si ABD özel sermaye grubu Providence Equity Partners’a aitti. Çukurova, Digiturk hissesine devlet kurumuna olan borçları nedeniyle 2013 yılında Türkiye Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF) tarafından el konuldu ve Erdoğan hükümeti Digiturk’ü TMSF aracılığıyla etkin bir şekilde kontrol etti.

Digitürk’ün beIN tarafından satın alındığı, Katar Emiri Şeyh Tamim bin Hamad Al Thani’nin 14 Temmuz 2015’te Türkiye’yi ziyaret etmesiyle kamuoyuna duyuruldu, ancak satış bir süredir kesinleşmedi. Cumhurbaşkanı Erdoğan, Digiturk’ün Katar’daki İslamcı kardeşleri aracılığıyla kontrolü altına alınmasını sağladı ve bunu kendisini eleştiren TV ağlarını bastırmak için bir koz olarak kullandı.

İlgili Makaleler

Send this to a friend